Lær af lyst

Foto: Klaus Holsting

Læringen skal drives af lyst, ikke af pensum, karakterer og eksamen. Lene Tanggaard sætter den eksamensfrie skole under lup, og fire fortællinger viser, hvordan det at lære af lyst realiseres i højskolens praksis i dag. Lær af lyst er en del af bogserien Højskolens 10 bud, som undersøger højskolens DNA i fortid og fremtid.

"Det var forbindelsen til livet og til livsoplysningen, som blev et særkende for højskolerne og som kom til at stå i modsætning til den eksamenstunge latinskole."

Lene Tanggaard, professor i pædagogisk psykologi

I bogen Lær af lyst sætter Lene Tanggaard den eksamensfrie skole under lup, og fire fortællinger viser, hvordan det at lære af lyst realiseres i højskolens praksis i dag.

"Om noget er det fraværet af eksamen, der gør en højskole til en særlig skole," skriver Lene Tanggaard. Derefter spørger hun mere generelt: Hvilke typer af skole- og højskoleerfaringer knytter sig til netop fraværet af prøver og eksamener? Og ikke mindst, hvad vil det sige at lære af lyst – kan man overhovedet det?

At aflede og vildlede eleverne

I fire fortællinger viser forskellige højskolemennesker fra Danmark og verden, hvordan det at lære af lyst realiseres i højskolens praksis i dag. Kachi A. Ozumba, som er formand og direktør for Grundtvigbevægelsen i Nigeria, fortæller om Grundtvigs uddannelsesfilosofi i Nigeria gennem historien om eleven Oluoma. Oluoma har gået på Grundtvig Instituttet i Nigeria, som blev grundlagt i 1984, og er en teknisk (kost)skole som tilbyder det såkaldte Awareness Curriculum sideløbende med en mere erhvervsrettet uddannelse.

"Lad os betragte den bog, du nu sidder og læser i: Lær af lyst hedder den. Et sært påbud, som ikke alene understreger, at det her ikke er et frit valg, men som også stiller højskolerne i den prekære situation, at de påbyder en bestemt indstilling til det at lære."

Christian Hjortkjær, højskolelærer Silkeborg Højskole

Lars Hazelton fra Gerlev Center for Leg & Bevægelse på Gerlev Idrætshøjskole og Legepark, giver med sin fortælling Legen er også for voksne et perspektiv på sammenhængen mellem leg og læring.

På Vallekilde Højskole i Danmark fortæller højskolelærer Thomas Vigild om, hvordan han forsøger At aflede og vildlede eleverne i læringsituationer og spørger: "Hvordan kan fysiske gåderum anvendes pædagogisk og didaktisk, så vi bruger interaktionen og samværet i rummet som primær kommunikationsform og (for)fører eleverne til læring og livsindsigt på nye måder?"

Podcast: Kan man lære af lyst?

Mød professor i pædagogisk psykologi og forfatter til hovedteksten i Lær af lyst,  Lene Tanggaard, i samtale med spilkonsulent og højskolelærer Thomas Vigild om hvad det vil sige at lære af lyst.

Bemærk! Dette indhold kræver cookies for at blive vist korrekt.
Læs mere om cookies

Fra forbudskultur til påbudskultur

Højskolelærer på Silkeborg Højskole, Christian Hjortkjær, vender i sin fortælling spørgsmålet på hovedet, og opfordrer højskolerne til selvkritik "Alligevel er der grund til at være mere end almindelig selvkritisk, når det kommer til højskolernes forhold til påbudskulturen. For lad os betragte den bog, du nu sidder og læser i: Lær af lyst hedder den. Et sært påbud, som ikke alene understreger, at det her ikke er et frit valg, men som også stiller højskolerne i den prekære situation, at de påbyder en bestemt indstilling til det at lære."

God læselyst!

Højskolens 10 bud - en bogserie

Højskolens 10 bud  er en serie på 11 korte bøger, hvoraf  Lær af lyst  er bind 2. Hvert bind undersøger et kendetegn ved højskolen, dets relevans i fortiden og for fremtiden, for Danmark og den omgivende verden, og hvordan det bringes i spil i højskolens praksis i dag.

Læs mere om hele bogserien

Lær af lyst

Højskolens 10 bud er en serie på 11 korte bøger, hvoraf  Lær af lyst  er bind 2.

 

Køb bogen i webshoppen

Om Lene Tanggaard

Født 1973. Professor i pædagogisk psykologi ved Institut for Kommunikation og Psykologi på Aalborg Universitet, hvor hun forsker i kreativitet og læring.

Modtager af Højskolepædagogisk pris i 2017.

Forfatter til bl.a. I bad med Picasso – sådan bliver du mere kreativ, Læringsglemsel, Skolens formål – mellem målstyring og kreativitet og Uren Pædagogik.

Bogserie: Højskolens 10 bud

Skaf hele bogserien Højskolens 10 bud i et eksklusivt bokssæt, som indeholder alle 11 bind i jubilæumsbogserien.

 

Læs mere og køb hele bokssættet

Måske er du også interesseret i..

Bind 0 - Strejftog i højskolernes idéhistorie

Folkehøjskolen i 175 år. Af Ove Korsgaard.

Køb bogen

Bind 1 - Bliv dig selv

Om menneske-pædagogik. Af Leo Komischke-Konnerup.

Køb bogen

Bind 3 - Tag ansvar

Om demokratisk dannelse.
Af Bjørn Hansen.

Køb bogen

Bind 4 - Lær for livet

Om livsoplysning.
Af Regner Birkelund.

Køb bogen