”Det er først når folk, øh, spørger: ”Nååå, hvor er du fra?”, som det første, altså i stedet for at spørge, hvem jeg er, hvis det giver mening. Så er det dér, hvor jeg føler mig anderledes. Så bliver det lidt akavet. Hvor jeg egentlig gerne vil ses ligesom dem…”
Elev, Mangfoldighedsundersøgelsen 2020
Undersøgelse af mangfoldhedsarbejdet på højskolerne
FFD igangsatte i begyndelsen af 2020 en kvalitativ undersøgelse af arbejdet med mangfolddighed på landets højskoler, som led i foreningens arbejde for at sikre en større mangfoldighed på højskolerne. Foreningen arbejder bl.a. for at elevsammensætningen i højere grad afspejler samfundet og samtidig giver mange forskellige unge muligheden for at opleve højskolen som et relevant mødested for dem.
Læs mere om tidligere mangfoldighedsprojekter
Det er ungdoms- og minoritetsforsker, Laila Lagermann, som har stået i spidsen for undersøgelsen, der er baseret på seks repræsentativt udvalgte højskoler, der alle søgte mangfoldighedspuljen i 2019.
Samlet set efterlader mangfoldighedsundersøgelsen ingen tvivl: elever, der er del af et mangfoldighedsprojekt, er uden undtagelse enige om, at opholdet på højskolerne har været ikke bare en god oplevelse, men en trivselsfremmende og livsændrende oplevelse.