Højskole i en corona-tid: højskolelæreren mellem pædagog og politibetjent
OPSAMLING Den 16. september mødtes godt 50 højskolelærere fra en række forskellige højskoler for at udveksle erfaringer med pædagogiske problemstillinger i lyset af restriktioner og afstandskrav og drøfte, hvordan vi som højskoler sammen kan holde Covid-19 ude af vores skoler, samtidig med at vi kan lave meningsfuld højskole.
Om mødet og denne opsamling
Denne opsamling er ikke et detaljeret mødereferat, men et forsøg på - på baggrund af mødereferatet - at uddrage og kondensere de vigtigste og tydeligste pædagogiske problemstillinger og dilemmaer samt at dele forskellige overvejelser og konkrete måder at håndtere dem på, på en række af landets højskoler. Opsamlingen er ikke udtryk for en evidensbaseret rapport og skal ikke læses som en manual til at bekæmpe Corona, men kan forhåbentlig udgøre et af mange skridt på vejen til at blive klogere på, hvilke udfordringer, personale og elever står midt i, og hvordan de kan håndteres.
Næste skridt
På baggrund af denne opsamling og undersøgelsen fra Københavns Universitet er det planen at afholde yderligere møder, hvor deltagerne med afsæt i de konkrete problemstillinger på tværs af højskoler kan udveksle erfaringer fra de enkelte skoler og sammen udvikle nye måder at håndtere problemstillingerne på, som efterfølgende kan blive delt og videreformidlet.
Program den 16. september
1. Flemming Konradsen, professor på Københavns Universitet (KU), fortalte om resultaterne af studie i elever og personales oplevelse og efterlevelse af fælles retningslinjer for forebyggelse af smittespredning af Covid-19 efter genåbning af højskolerne i foråret.
2. Erfaringsudveksling i mindre grupper om det at være højskolelærer i en Corona-tid.
3. Højskolelærer Asker Bjørk fra Silkeborg Højskole berettede om erfaringer med at stå midt i og håndtere et smitteudbrud.
4. Fælles opsamling i plenum og afrunding.
Se forskningsresultaterne fra KU-studiet
10 pædagogiske problemstillinger i skyggen af Corona
Læs om erfaringerne delt på mødet herunder, der fordeler sig på 10 pædagogiske problemstillinger i skyggen af Corona:
- Dannelsespædagogik vs sundhed og samfundssind
- Hvordan skabes et fælles og meningsfuldt narrativ?
- Ansvar skaber motivation - elevinddragelse og den svære balance
- Lærerrollen mellem pædagog og politibetjent
- Selvjustits og splid - relationen mellem elever er under pres
- Fællesskab på afstand
- Alkohol, line dance og samtalefester
- Tør vi tage på studieture?
- Ind og ud af højskolen
- Et presset arbejdsliv