Naturfaglighed er også at scripte 2D fighterspil til klokken tre om natten

Publiceret 15-02-2019
Pædagogik og udvikling

REPORTAGE Naturfaglig dannelse forklædt som et LAN-party i dagslys. På Askov Højskole eksperimenterer eleverne med at programmere digitale spil og robotter - en disciplin, der adskiller sig markant fra klassiske højskolefag som musik og journalistik.

Lukas har programmeret en robot, som han skal kunne styre fra en handske med påsyede sensorer.


Fra vindmøller til robotter

Teknologiudvikling har været en del af Askov Højskoles DNA siden Poul la Cour og hans opdagelse af vindmøllerenergi. I dag designer eleverne spil og robotter med drømmen om at kunne blive en del af fremtidens software-ingeniører, profesionelle gamere eller bare at få lov til at snuse til et fagområde, der ligger langt fra de almene fag på ungdomsuddannelserne.

På Askov møder vi Mads, der gerne vil være software ingeniør og derfor ledte efter tekniske linjer, da han skulle vælge højskole. En vare, der fortsat er sjælden i højskoleregi, selvom flere og flere højskoler udvikler fag med teknologien i centrum.

Når disse fag kommer ind i højskolen, får de et dannelsesperspektiv, der giver eleverne nye videns- og samfundsmæssige vinkler, der rækker ud over fornøjelsen ved at game

Rikke Holm, forstander

På Askov Højskole er naturfagene en fast del af fagudbuddet, og det er der, ifølge forstander Rikke Holm, en helt naturlig årsag til:

”Det teknologiske fokus har fulgt med Askov Højskole siden Poul la Cour, som var lærer og pionér for udviklingen af vindmølleenergi. Derfor giver det også god mening for mig, at vi holder fast i den del af skolens historie ved at udbyde teknologiske fag”, fortæller hun og uddyber:

"Når disse fag kommer ind i højskolen, får de et dannelsesperspektiv, der giver eleverne nye videns- og samfundsmæssige vinkler, der rækker ud over fornøjelsen ved at game. De arbejder med teknologien på en helt anden måde, end hvis de havde beskæftiget sig med området i deres fritid."

Nørder i natten

Nogle af de bedste idéer, jeg har fået, kom efter midnat.

Mads, højskoleelev

Selvom faget Game Design har et dannelsesperspektiv omkring teknologiens rolle i det moderne samfund, vidner undervisningslokalerne om, at der også er plads til at forfølge egne idéer og nørde igennem. Også efter lukketid.

Væbnet med store kander kaffe, rød saft og saltstænger, fortæller Mads, at deres projekter i Game Design ofte opsluger nattesøvnen, fordi det svært at slippe, når man er gået i gang med at designe sit drømmespil fra bunden.

"Nogle af de bedste idéer, jeg har fået, kom efter midnat," siger Mads, mens han præsenterer et 2D-fighterspil, som han er ved at udvikle sammen med et par kammerater fra holdet. De har selv tegnet figurerne og scriptet spillet fra bunden, som de kalder det.
 

Kan tek-fag øge højskolens mangfoldighed?

Jo mere brogede og mangfoldige, vi kan være på de forskellige højskoler, jo bedre står vi i forhold til højskolens samfundsopgave

Rikke Holm

Rikke Holm, der overtog forstanderposten på Askov Højskole i oktober 2018, mener, at det er en styrke, når højskolerne til sammen kan tilbyde en bredde i fag og faciliteter:

"Jo mere brogede og mangfoldige, vi kan være på de forskellige højskoler, jo bedre står vi i forhold til højskolens samfundsopgave", siger hun.

 Lukas er en af de elever, der faldt over Askov, fordi han havde lyst til at prøve kræfter med en helt ny faglighed:

”Jeg var fuldkommen lost, da jeg blev færdig med STX. Før har jeg arbejdet meget med sprog, psykologi og samfundsfag, så jeg tænkte, jeg ville prøve noget, jeg aldrig har prøvet før. Jeg synes robotter er fede og har altid fulgt det nyeste nye inden for robotteknologi, så jeg sprang ud i det og fandt den her linje på Askov", siger han.

T-shirt med puls-sensor

På robotlinjen demonstrerer Lukas et produkt, han udviklede, da de arbejdede med temaet 'wearable technology', hvor eleverne skulle tilføre en funktion til noget tøj.

Et af hans produkter er en T-shirt med et håndsyet hjerte på. I hjertet har han integreret en puls-sensor, som blinker i takt med hans hjerteslag.

Det er blandt andet projekter, som det her, der vækker skolens øvrige elevers interesse for den naturvidenskabelige niche, robotteknologi er:

"Alle er meget interesseret i det, jeg laver. Det med programmering kan være lidt overvældende, men produkterne er meget visuelle og håndgribelige."

Måske kan tek-fag som Game Design og Robotteknologi være med til at tiltrække en elevtype, der normalt ikke opsøger højskolen. Og forhåbentlig kan fagene bidrage til, at humanistisk og samfundsfagligt interessesrede elever også får lyst til at snuse til den naturfaglige verden, mens de er her.

____

Interviews med elever er foretaget i foråret 2018, hvor Mads og Lukas begge gik på Askov Højskole.

Naturfagligt fokus

Med en bevilling fra Kulturministeriet har FFD fået mulighed for at øge opmærksomheden omkring naturfaglig dannelse på højskolerne.
I en artikelrække sætter vi fokus på skoler, der skaber nye fag, tiltrækker nye elev-og lærertyper og afsøger nye områder.

Formålet er at inspirere og vise den bredde, højskolen har - også på dette område. Mellem gastronomi, biologi og robotteknologi, opstår diskussionen om, hvad naturfaglighed er, og hvordan den kan bringes i spil på højskolerne.