”HPU er den mest relevante efteruddannelse, jeg har taget”

Publiceret 05-03-2019
Pædagogik og udvikling

14 højskolelærere er netop hjemvendt fra Bornholm, hvor de har afsluttet deres sidste modul på Højskolepædagogisk Uddannelse (HPU).

Foto: René Thorup Kristensen


Højskole for højskolelærere

Efter fem moduler og besøg på fem forskellige højskoler i løbet af det seneste år har 14 højskolelærere nu gennemført Højskolepædagogiske Uddannelse og bidraget med aktuelle og spændende perspektiver på den højskolepædagogiske praksis.

Turen er gået forbi Gymnastiskhøjskolen i Ollerup og Den frie Lærerskole, Brenderup Højskole, Rødding Højskole, Askov Højskole og til sidst Bornholms Højskole. Skolebesøgene har på hver sin måde været med til at rammesætte diskussionerne om den hverdagspuls, der udgør enhver højskoles indre praksis: Hvordan spiser I sammen? Hvilken alkoholpolitik har I? Hvordan giver I beskeder? Og selvfølgelig: Hvordan er maden hos jer?

HPU-holdet har siden det første modul søgt sammen og delt både de gode og dårlige erfaringer. Og fordi skoleformen er velsignet med stor forskellighed, har diskussioner om – og perspektiver på – fag, morgensamlinger, skemaer og samvær spændt bredt.

Jeg er blevet set som person og som højskolelærer

Mette Holst Nymand, Vejle Idrætshøjskole

Undervejs har HPU-holdet haft mulighed for at være en del af livet på højskolerne, så hvert modul har fungeret som et lille, fortættet højskoleophold i sig selv.

Der har været plads til badminton, værksteder, samvær, spil, fodboldkampe og spadsereture i lokalområderne mellem oplæg, diskussioner, sang og fortælling.

Derudover har lærerne quizzet i foreningens strategi, arbejdet med formgivning i smykkeværkstedet og holdt filmaften med gamle højskolefilm.

"Jeg er blevet set som person og som højskolelærer. Jeg har lyttet og er blevet lyttet til. Vi har været oppe i helikopteren og talt om hovedsigtet, højskolebevægelsens formål, højskolelærerens virke og værdiskabelse - og samtidig har vi gravet os helt ned i vores praksis: I undervisning, samvær, bevæggrunde, detaljer, metoder, værdier... HPU er den mest relevante efteruddannelse, jeg har taget,” skrev Mette Holst Nymand i en mail til sine kolleger på Vejle Idrætshøjskole, da hun vendte hjem fra Bornholm med en afsluttet HPU.
 

Inspiration inde- og udefra

Med dilemmaspil, forumteater og faglige oplæg har der været fokus på kompleksiteten i enhver højskoles pædagogiske praksis.

Fælles for programpunkterne har været en vekselvirkning mellem teoretiske oplæg og erfaringsudveksling med eksempler fra praksis.

Modulerne har budt på oplægsholdere både ude- og indefra bevægelsen. Thomas Vigild (Vallekilde Højskole) har præsenteret spilpædagogik, Mette Øyås Madsen (Brandbjerg Højskole) har undervist i både vejledning og seksuel dannelse, mens Thor West lagde vejen forbi for at indføre lærerne i ansættelsesforhold.

Derudover har Alexander von Oettingen og Leo Komischke-Konnerup lagt op til diskussioner af almene pædagogiske spørgsmål i et højskoleperspektiv, lige som forfatter og tv-vært Abdel Aziz Mahmoud gæstede HPU med sit foredrag om mødet med den danske kultur. En fortælling, der motiverede en snak om højskolernes tilgang til arbejdet med mangfoldighed.

HPU-forløbet er præget af fællesskab, nærvær, fordybelse og interesse, og der er ingen tvivl om, at de 14 højskolelærere kan bære de mange refleksioner og idéer med sig videre i deres daglige pædagogiske praksis.

- Forhåbentlig lidt mere begejstrede, inspirerede og måske endda forelskede i højskolen som oplysnings- og dannelsespraksis.

Jeg har udviklet mig og styrket min tillid til den, jeg er, og til min identitet som højskolelærer. HPU har selvfølgelig været deadlines, opgaver, forberedelse og præstation, men det har fundet sted i et stadig stærkere fællesskab. HPU har for mig været et fristed.

Mette Holst Nymand

Præsentation af HPU-projekter

Som afslutning på HPU-forløbet har lærerene afleveret og fremlagt deres rapporter, som behandler alt fra demokratisk dannelse, sangens og fortællingens kraft til arkitekturens betydning for samvær og elevengagement.

Flere af temaerne vil blive præsenteret og diskuteret i FFD's nyhedsbrev i løbet af foråret.

Tilmeld dig FFD NYT her

Nyt HPU-hold begynder i september 2019

Kunne HPU være noget for dig eller en, du kender? Så kan du læse mere om HPU og tilmelde dig det nye hold, der starter i september. Der er stadig pladser, og det tegner til at blive endnu et rigtig godt hold med mange forskellige skoler og lærere med forskellige baggrunde og anciennitet.

Tøv ikke med at kontakte Stig Skov Mortensen på 29867844 eller ssm@ffd.dk, hvis du har spørgsmål

HPU-dimittenderne er 2018/19 er:


Rikke Lehrskov Andersen - Bornholms Højskole

Steffie Seerup Olesen - Idrætshøjskolen Aarhus

Søren Kiilierich - Idrætshøjskolen Aarhus

Peter Westermann - Grundtvigs Højskole

Joachim Adrian - Grundtvigs Højskole

Jeppe Jensen - Rønde Højskole

René Thorup Kristensen - Den Skandinaviske Deisgnhøjskole

Theis Scherfig - Uldum Højskole

Inge Johnsen - Egmont Højskole

Maria Brøste - Djurslands Folkehøjskole

Kasper Hofer Østergaard - Rødding Højskole

Mads Philipsen - Krogerup Højskole

Jesper Himmelstrup - Krogerup Højskole

Mette Holst Nymand - Vejle Idrætshøjskole