Bliv en del af den globale højskolebevægelse

Publiceret 20-02-2020
Internationalt Pædagogik og udvikling

Bliv en del af et inspirerende globalt netværk, når vi puster liv i den spirende globale højskolebevægelse, der blev skabt i forbindelse med det internationale højskoletopmøde i september 2019 og få adgang til den ugentlige ’Folk High School Story’ i resten af 2020.

Den globale højskolebevægelse samlet til International Folk High School Summit i 2019.

Nyt liv i den globale højskolebevægelse

Arbejder du med globale emner? Har du internationale elever? Rejser du på studieture? Eller er du nysgerrig på hvordan højskolefolk arbejder med netop dit fag, bare et helt andet sted i verden?

Så bliv en del af den Globale Højskolebevægelse!

Lige nu puster vi liv i bevægelsen ved at kickstarte den facebookgruppe der blev oprettet i forbindelse med efterårets internationale topmøde, hvor 125 højskolepraktikere fra 28 lande verden over, var samlet i Danmark.

Vi åbner gruppen op, så alle interesserede højskolefolk, som har lyst til at møde, udveksle erfaringer og ideer med højskolefolk fra hele verden, kan blive del af denne bevægelse.

Bliv en del af den globale højskolebevægelse på Facebook

Bemærk! Dette indhold kræver cookies for at blive vist korrekt.
Læs mere om cookies

Ugens “Folk High School Story” i resten af 2020

Et nyt initiativ ser dagens lys i den globale højskolebevægelse, når vi lancerer ugens ”Folk High School Story” , som et fast element i facebookgruppen Global Folk High School Movement , der offentliggøres hver uge i resten af 2020.

Ugens ’Folk High School Story’ består af en engelsksproget artikelserie med praksishistorier fra højskoler verden over, hvor du kan dykke ned i de globale fortællinger hver uge i resten af 2020.

Allerede i denne uge kan du læse fortællingen om hvordan Oluoma fik en ny chance for at uddanne sig via kostskolen Grundtvig Instituttet. En skole, som er oprettet med formålet om at skabe en alternativ uddannelsesfilosofi i Nigeria, rettet mod ”not just how to make a living, but how to live a life”, som Kachi A. Ozumba, leder af Grundtvigbevægelsen i Nigeria og forfatteren til fortællingen udtaler.

Find alle udgivelser af ugens Folk High School Story

 

Den globale højskolebevægelse er et netværk for folk over hele verden, som arbejder professionelt som højskolepraktikere, forskere eller i højskolerelaterede projekter, som knytter sig an til den særlige højskolepædagogiske praksis.

 

Højskolens metode løser forskellige dannelsesopgaver i lande verden over

I stort set hele verden arbejder forskere, undervisere og uddannelsesplanlæggere inspireret af den særlige tilgang til pædagogik og skolevirksomhed som udsprang i Danmark for 175 år siden med Grundtvigs tanker om en skole for livet.

Vi har på nuværende tidspunkt kendskab til højskoler eller højskoleinitiativer i minimum 30 lande:

  • Bangladesh
  • Brasilien
  • Canada
  • Danmark
  • Filippinerne
  • Finland
  • Ghana
  • Grønland
  • Island
  • Indien
  • Japan
  • Kenya
  • Malta
  • Mexico
  • Myanmar
  • Nepal
  • Nigeria
  • Norge
  • Polen
  • Rusland
  • Serbien
  • Storbritannien
  • Sydkorea
  • Spanien
  • Sverige
  • Tanzania
  • Uganda
  • USA

I lande som Myanmar og Rusland er det højskolens demokratiserende potentiale, man er inspireret af, i Sydkorea arbejder en kæmpe friskole-bevægelse for et alternativ til deres konkurrenceprægede uddannelsessystem, der har resulteret i verdens højeste selvmordsrate blandt unge.

I Bangladesh er det den folkelige tilgang til uddannelse med særlig fokus på styrkelse af kvindekooperativer som arbejder for både økonomisk og bevidsthedsmæssig frigørelse i patriarkalske kulturer. I Nigeria og England er højskolen med dens erfaringspædagogiske tilgang og trygge læringsrum, en form for 2nd chance for unge og udfordrede voksne.

Kan højskolen løse globale udfordringer i fællesskab?

I anledning af højskolernes 175-års jubilæum i 2019 blev 125 højskolefolk fra 28 lande samlet for at fejre den danske højskole, men mest af alt for at udveksle erfaringer, lære hinanden bedre at kende og inspirere hinanden og dermed kunne drøfte hvordan højskolen i endnu højere grad kan bidrage til at danne unge mennesker gennem livsoplysning, demokratisk dannelse og folkelig oplysning i en verden præget af store demokratiske problemer, klimakrise og migrationsstrømme - og om vi i den forbindelse kan have fordel af at samarbejde på tværs af højskoler i verden.

Mange af de internationale deltagere har tidligere været elever på danske højskoler eller studeret de danske højskoler og er blevet inspireret til at importere højskolen til deres land. Selvom de mange uddannelsesinitiativer ved første øjekast er meget forskellige, deler de alle Grundtvigs filosofi om at styrke individer og fællesskaber til at deltage i en demokratisk opbygning af vores samfund. En filosofi om at uddanne – ikke bare for at klare sig på et arbejdsmarked men for at kunne leve meningsfulde liv.

”Highlander - og højskolebevægelsen generelt - er stadig nødvendig i USA og i resten af verden, for vi har ikke vundet alle kampene endnu. Alt i vores verden bliver globalt - inklusiv de systemer, der skader os. Dette topmøde har givet os mulighed for at udfordre hinanden på, hvad vi skal gøre for at kunne understøtte, at alle får adgang til det privilegie, det er at være en del af et demokratisk læringsrum. Det må vi aldrig tage for givet,”

siger Ash Lee Henderson, der er direktør for Highlander Education Center, som har spillet en vigtig rolle i den amerikanske borgerrettighedskamp.

Det internationale topmøde i september 2019 bevægede flere af de danske højskolefolk. ”Man bliver ydmyg,” lød reaktionen efter et par dage i selskab med de internationale gæster. Det gør indtryk at møde internationale højskolefolk, der har sat deres liv, arbejde eller økonomi på spil for at insistere på en skoleform, hvor man kan udtrykke sig frit. Og at mange af initiativerne er spiret i Danmark, er svært at forstå.

Læs eller genlæs Reportage fra det International Folk High School Summit i 2019

Læs mere om den globale højskolebevægelse på engelsk

Kom og form højskolernes internationale arbejde

Har du internationale elever? Eller arbejder din højskole med globale emner? Så kom til højskolernes Internationale Dag den 26. marts 2020, og sæt dit præg på fremtiden!