MWB
| STATUS
| INDIKATORER
| HANDLINGER
|
Højskolernes økonomi skal som minimum fastholdes på 2019-nvieau. |
G |
Statstilskuddet udbetales efter FFD-model. |
- Politiske aftaler – om nødvendigt - vedr. statstilskuddet, der fra 1/8-20 igen følger lovgivningen
- Undersøgelse af Corona-støtteordningernes samlede effekt for skolerne
- Dokumentation af behov for hjælp/støtte efter 8. juli
- Ekstra undersøgelse af efterårets tilmeldingssituation
- Styrkelse af FFD´s økonomifunktion.
- Retningslinjer for lukket kredsløb
|
Y |
Hjælpepakker kompenserer minimum for 90 % tabt egenbetaling |
G |
Genåbning – 100 % ved udgangen af august |
G |
Elevtallet til efterårets og forårets kurser øges med 3 % |
Størstedelen af Danmark skal have glæde af den nye højskolesangbog. |
G |
Den nye højskolesangbog og de øvrige bøger er klar til salg fra 12. november |
- Kassekredit på minimum 7 millioner
- Fundraising på ca. 1 million til lancering, musikindspilning etc.
- Aftale med DR om lancering. Evt. også Det Kongelige Teater
|
G |
Minimum halvdelen af oplaget skal være solgt inden jul |
Y |
2-3 større landsdækkende arrangementer med højskolesangbogen som omdrejningspunkt |
Højskolerne – som institutioner og bevægelse – bliver klar til i væsentlig grad at bidrage til realiseringen af 70 %-målsætningen på klima og bæredygtighed i det hele taget. |
Y |
I alt 40 højskoler skal være medlem af bæredygtighedsnetværket |
- Løbende intern og ekstern kommunikation om højskolernes bæredygtighedstiltag
- Etablering af nyt politisk udvalg med ekstern repræsentation
- Formulering af – og fundraising til – flerårigt projekt vedr. højskolernes udvikling og bidrag til bæredygtighed
|
Y |
50 bæredygtighedsaktiviteter rundt om på højskolerne |
Y |
Højskolerne skal være den centrale institution i samtalen om bæredygtig dannelse. |
Højskolen skal i højere grad afspejle mangfoldigheden i samfundet
|
Y |
Højskolerne har generelt en øget opmærksomhed på mangfoldighed, bl.a. via nye samarbejder og ved at alle midler i FFD’s mangfoldigheds-pulje bringes i anvendelse |
- Datagrundlag og rapport vedr. elevsammensætningen i forhold til befolkningen generelt
- Skabe politisk opbakning til højskoleindsats for sårbare unge
- Puljemidler på ca. 2 millioner til at få flere ældre 70+ på højskole
- Samarbejder med kommuner og vejledere søges styrket for at informere om mulighederne for at tage på højskole
- Skærpet information for og om elever med minoritetsbaggrund på hojskolerne.dk
|
Y |
Antallet af elever med anden baggrund end STX skal øges |
G |
Seniorhøjskolerne har god tilslutning trods Corona-krisen |
Organisationen FFD er i god trivsel. |
Y |
En høj grad af trivsel og en stærk arbejdskultur, med et fortsat lavt sygefravær samt højt engagement i egne opgaver såvel som højskolesagen i et bredere perspektiv. |
- Årlig trivselsmåling
- MUS afvikles efter en ny model, for at sikre ensartet proces i alle teams og for at sikre at samtalen gøres værdifuld for både medarbejder og leder.
- Der sikres stærk tilknytning til højskolernes arbejde gennem besøg og samarbejder
- Fokus på worklife balance med individuel tilrettelæggelse af arbejde mellem hjem og Nytorv
- Vedligeholdelse af fællesskabet gennem morgensamling, teamdage, medarbejderseminar o.l. arrangementer.
|
Y |
En god relation mellem ledelse og medarbejdere, der er præget af gennemsigtighed, lydhørhed og høj grad af orientering |
Kendskabet til højskolen er øget og omdømmet er godt. |
Y |
Målet er en øget kendskabsgrad på to procentpoint i den brede befolkning og med fem procentpoint blandt de unge i alderen 15-24 år.
|
- Ny kendskabsundersøgelse i 2021
- Flere nye samarbejder ala Thiese
- 2-4 større events i storbyer, messer, UFM 4-8 steder og oplæg på HHX/HTX øger kendskabet til højskolen
- Kampagnen Livet er ikke det samme uden Højskolerne har styrket bevægelsen, lysten til fælles mobilisering, hvor flere højskolemennesker fortæller om deres højskoleophold under samme paraply.
|
Y |
Målet er, at folkehøjskolerne og foreningen fortsat anses som en attraktiv og anerkendt samarbejdspartner, og at vi har politisk opbakning.
|