Grundtvigs skoletanker inspirerer verden
Publiceret 08-08-2018
Internationalt
For en kvinde i Indien kan et højskoleophold veksles med en plads på arbejdsmarkedet. I England er 48 timers højskole nok til at give udfordrede voksne motivation til at lære og ændre kurs i livet. I begge lande er man inspireret af Grundtvig, og fortolkningerne af hans skoletanker går verden over. I starten af august blev de forenet i London til en international konference om indflydelsen af hans arbejde.

Grundtvig 'aficionados' fra 17 forskellige lande samlet i London
I et lokale, hvor konferenceuniformen strækker sig fra sorte jakkesæt til høje hatte og indiske sarier, understreger forsamlingen det underfundige og fascinerende i, at en dansk præst, digter og tænker for mange år siden satte noget i gang, der vinder globalt gehør den dag i dag. "Grundtvig aficionados" er der en, der udbryder i forsøget på at finde en fælles titulering af deltagerne, der på trods af kultur- og aldersforskel godt kunne gå for at være nutidens svar på Grundtvigs disciple.
Det er på initiativ af det amerikanske universitet Samford University, at vi er samlet i London for at undersøge, om det vi kalder højskole, folk school, peoples college, residental schooling eller peoples high school overhovedet har noget til fælles.
Konferencens formål er at samle og udveksle erfaringer om, hvordan Grundtvig har haft indflydelse på skoleformer og uddannelsestænkning rundt om i verden. De seneste år er antallet af nye højskoler eksploderet i USA, og meget tyder på, at den grundtviganske skoleform stadig har noget at tilbyde folket og demokratiet i vidt forskellige kulturer.