Danmark viser vejen: Fællesskab skaber gode skoler

Publiceret 17-10-2018
Pædagogik og udvikling Internationalt

200 deltagere fra 21 lande satte fokus på fællesskabets kraft, da de frie skolers fælles konference 'The Power of belonging' løb af stablen i sidste uge.

Foto: Ole Wisler, Magasinhuset

Hvordan kan skole og uddannelse understøtte og udvikle individuelle færdigheder? Sådan lød spørgsmålet, der indrammede den internationale konference, som Friskolerne, Efterskolerne, Højskolerne og Den frie Lærerskole stod bag.

Og med deltagere fra blandt andet Finland, Australien, Sydkorea, Kina, Zimbabwe og Sverige, vidnede fremmødet om, at konferencen greb fat i en vigtig global diskussion. 

Kunsten at drive skole er at tillade den næste generation at finde deres egen destination, ruste dem til at passe på verden og forme fremtiden.

Jan Masschelein, Universitet i Leuven, Belgien

Sådan sagde Jan Masschelein, der var en af dagens hovedtalere.
 

Gensidig inspiration 

I en stadig mere individualiseret tid globalt, er der brug for de kræfter, der tror, at vi skal bygge på fællesskaber.

Lisbeth Trinskjær

Ifølge de tre formænd: Lisbeth Trinskjær (Højskolerne), Torben Vind Rasmussen (Efterskolerne) og Peter Bendix Pedersen (Friskolerne) var den internationale interesse et udtryk for, at fællesskaber har en stor betydning for oplevelsen af skolen:

"Jeg synes, det siger noget om, at der, i en stadig mere individualiseret tid globalt, er brug for de kræfter, der tror, at vi skal bygge på fællesskaber, og at fællesskaber spiller en rolle, når vi laver skole," siger Lisbeth Trinskjær.

Og selvom Danmark og de frie skoler vinder respekt blandt deltagerne, er det vigtigt, at vi selv lader os inspirere af skolefolk fra andre steder i verden, der tænker anderledes og tænker nyt, understreger Torben Vind Rasmussen. En holdning, han deler med oplægsholderen fra Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling (OECD):

"Der er stadig et stykke vej, når det gælder det fag-faglige i de danske skoler, og der kan vi se, at der er nogle skolesystemer i andre lande, som vi kan tage ved lære af. Det er nogle meget forskellige uddannelsessystemer rundt omkring i verden, som klarer sig bedre end i Danmark. Det er Kina og Sydkorea, men også Finland og Estland i Europa. Det er meget forskellige lande, som vi kan lære af, men det, de har til fælles, er respekten for lærerprofessionen, fortæller Senior Analyst ved OECD, Tue Halgreen, til Tv2fyn.

En fælles stemme i debatten om skolen

Vi er politiske skoler, som skal turde sige noget i samfundsdebatten om dét at drive skole.

Peter Bendix Pedersen

Konferencen er blot ét af flere fælles initiativer, som formændende med deres foreninger i ryggen samarbejder omkring. Og det er også med fælles røst, de svarer på spørgsmålet om, hvorvidt foreningerne kan drage nytte af hinanden:

"Vi bruger hinanden til at inspirere fra skolen og ud i samfundet. Vi er med til at genføde det civilsamfund, som findes derude, og som vi springer ud af og er en del af. Derfor er vi også politiske skoler, som skal turde sige noget i samfundsdebatten om dét at drive skole," siger Peter Bendix Pedersen.

Se hele interviewet herunder:

Tripple-interview med formænd fra friskoler, efterskoler og højskoler i Danmark

Friskoler, efterskoler og højskoler arbejder sammen om flere og flere områder. "Helt naturligt og en nødvendighed", lyder det her fra formændene Peter Bendix, Torben Vind og Lisbeth Trinskjær.

Slået op af Dansk Friskoleforening i Torsdag den 11. oktober 2018

Danmark inspirerer med demokratisk dannelse

Russiske Alla Nazarova deltog i konferencen for at få svar på, hvordan man skaber et uddannelsessystem, der hjælper unge med at involvere sig i samfundet, samarbejde og gå i dialog.

Til daglig er hun medlem af AWE (Association of World Education) og organiserer Grundtvig seminarer for russiske lærere og elever i Danmark med fokus på, hvordan man kan implementere Grundtvigs tanker i skolen.

Til FFD udtaler hun blandt andet: 

"Det russiske folk er ikke rustet til at leve i et demokratisk samfund. Jeg tror, Danmark kan lære os, hvordan man skaber et godt samfund og fortsat forbedrer det". Se det fulde interview i klippet under dette afsnit.

Udover symposium og konference havde gæsterne mulighed for at deltage i både et kontaktseminar og skolebesøg på regionale fri-, efter- og højskoler.

De to bulgarske lærere Yana Kadreeva og Filip Shabanski deltog i konferencen på opfordring fra deres rektor. Her oplevede de den frie skolekultur, hvor de især kunne genkende arbejdet med levede erfaringer fra praksis på deres egen skole, Roerich Innovative School.

Skolebesøgene gjorde stærke indtryk, og de to bulgarske lærere fremhævede den stærke følelse af fællesskab, der ikke bare kendetegner skolerne og konferencen som sådan - men hele det danske samfund. Derfor var det også med blandede følelser, de tog hjem til en ellers nytænkende skole i Bulgarien; det kan være svært at vende tilbage til noget, der er så anderledes og langt fra det, de begge var enige om var en del af et velfungerede samfund.

Ifølge Yana Kadreeva og Filip Shabanskidet bliver grundlaget for et lykkeligt samfund lagt i skolen, og derfor kan det danske uddannelsessystem bruges som et pejlemærke.

Bemærk! Dette indhold kræver cookies for at blive vist korrekt.
Læs mere om cookies

Friskolerne sendte live fra Facebook

I videoen herunder kan du se udvalgte indslag fra konferencen, som blev livestreamet på Dansk Friskoleforenings Facebook-side.

Livestreaming fra konferencen The Power of Belonging 2018. Program: 09.00 Velkomst v. Peter Bendix Pedersen, formand Dansk Friskoleforening 09.20 Keynote-speaker Jan Masschelein, University of Leuven 10.30 Tripple-interview, formændene fra friskolerne, efterskolerne og højskolerne.

Slået op af Dansk Friskoleforening i Onsdag den 10. oktober 2018