FFD lancerer ny lydserie med udgangspunkt i morgensamlinger

Publiceret 03-09-2019
Kommunikation

De fleste forbinder nok morgensamlinger med et ritual, der hører til ude på højskolerne. Men med denne nye podcastserie kan du lytte til højskolelæreres fortællinger om livets store spørgsmål uanset, om du sidder på cyklen, i toget eller ved morgenbordet.


Digitale morgensamlinger

Under overskriften "Det levende ord" har FFD med projektleder Mathilde Schytz Marvit i spidsen udarbejdet et format, der gør det muligt at formidle højskoleånden uden for højskolens fysiske rammer.

Med god hjælp fra højskoler over hele landet er projektet nu rundet af med en podcastserie af morgensamlinger, som udgives af Kristeligt Dagblad.

Serien består af fem fortællinger om alt fra kærlighed til ensomhed, snik snak, store tanker og musik. I rendyrket montage-ånd drager vi rundt til højskoler landet over og får poetiske og personlige fortællinger og tanker fra elever og lærere om livets store spørgsmål. Hvem er jeg, hvordan er jeg, og hvad erkender og oplever jeg livet igennem? 

Hvert afsnit akkompagneres af en nyfortolket højskolesang, der kæder fortællingerne sammen.

Det har været vigtigt for os som producenter, at lydserien kan fungere som en opbyggelig nysgerrighed på de tanker og oplevelser, livet bringer os; alene og sammen med andre.

siger projektleder og redaktør Mathilde Schytz Marvit

Serien tager udgangspunkt i følgende vigtige parametre og kendetegn for højskoleånden:

  • Den levende, poetiske og personlige fortælling
  • Den fortsatte samtale i fællesskab med andre
  • En opbyggelig undersøgelse af eksistentielle emner for mennesket og livet, vi lever sammen
  • Sange fra højskolesangbogen

Både i produktionsfasen og i det endelige produkt, er der lagt vægt på den særlige højskoleånd, hvor vidensdeling, poesi og den personlige fortælling vægtes lige højt, fortæller Mathilde Schytz Marvit.

Morgensamlingerne udgives i samarbejde med Kristeligt Dagblad og udkommer hver søndag i september.

Du kan lytte til programmerne her.

Oversigt over de fem podcast

Den ensomme astronaut

Fortæller: Jonas Møller, viceforstander på Roskilde Festival højskole. Emne: ”Ensomhed”. Sang: ”Jens Vejmand” (Jeppe Aakjær, 1905).

Den lille filosof med de store spørgsmål

Fortæller: Mads Brendes, højskolelærer på Den Rytmiske Højskole i Vig. Emne: ”Hvor langt rækker jeg?”. Sang: “Jeg ser de lette skyer” (Inger Christensen, 1969).

Den overvældede soldat

Fortæller: Iben Lautrop, højskolelærer på Egmont Højskolen i Hou. Emne: ”Musikkens betydning”. Sang: ”Noget om kraft” (Halfdan Rasmussen, 1958).

Det hurtigtalende barn

Fortæller: Kristian Kirk, højskolelærer på Hadsten højskole. Emne: ”Toner i sproget”. Sang: “I skogen smågutten gik dagen lang” (P. Hellmuth, 1917).

Det knuste hjerte

Fortæller: Mette Øyes Madsen, højskolelærer på Brandbjerg højskole. Emne: ”Afvisning som grundvilkår for kærligheden”. Sang ”Det var en lørdag aften” (Svend Grundtvig, 1849)

Lydtæppe med sange fra Højskolesangbogen

I hver podcast har fortælleren valgt en sang fra Højskolesangbogen, som rammer fortællingens tema. Musikken er nyfortolket og fungerer som underlægning for fortællingen og giver dig mulighed for høre sangene på en ny måde.

Projektet er støttet af Dansk Folkeoplysnings Samråd og Folkeoplysningspuljen.

Joanna Vallentin er programansvarlig for Kristeligt Dagblad. Mathilde Schytz Marvit er redaktør på serien og projektansvarlig for Folkehøjskolernes Forening i Danmark.
 

Sådan søger du Folkeoplysningspuljen

Folkeoplysningspuljen giver midler til højskolernes arbejde med folkeoplysende aktiviteter i lokalområderne i Danmark.

Se retningslinjer og ansøgningsskema

Ansøgningsfrist 1. oktober