Når forskellige højskoletyper mødes, opstår gode diskussioner

Publiceret 25-03-2020
Pædagogik og udvikling

På årets højskolepædagogiske uddannelse har lærere fra 11 forskellige højskoler fundet vej til holdet, hvoraf hele seks højskoler ikke tidligere har været repræsenteret. Den brede praksishorisont åbner for dybe refleksioner og berigende diskussioner.

I år er både almene, fagspecialiserede, idræts-, spirituelle, livsstils- og seniorhøjskoler repræsenteret på HPU. Det er en rekord, som giver brede og berigende diskussioner.

Nye vinkler på den højskolepædagogiske praksis

Årets højskolepædagogiske uddannelse (HPU), der nu nærmer sig modul fire ud af fem, er der 11 højskoler repræsenteret, hvoraf hele seks ikke har været med tidligere. Det er højskoler, der samtidig beriger kurset ved at repræsentere forskellige tilgange og perspektiver til det at holde højskole.

I år er således både almene, fagspecialiserede, idræts-, spirituelle, livsstils- og seniorhøjskoler repræsenteret på HPU. Og det er rekord.

Struer Højskole er en af de højskoler, der har sendt lærere afsted på HPU for første gang. En af dem er højskolelærer Charlotte Ihler Søndergaard. Charlotte har oplevet en god effekt ved repræsentationen af de forskellige højskoletyper på kurset, som hun mener virkelig sætter gang i diskussionerne og tilføjer, at der er stor interesse blandt kollegerne ”derhjemme” om udbyttet af refleksionerne på HPU.

”Det er fantastisk at komme afsted - der sådan en stor åbenhed og et godt sammenhold, så man føler sig aldrig udenfor, selvom man er en ny højskolelærer og ny højskole.”

Charlotte Ihler Søndergaard, højskolelærer og en del af første hold lærere fra Struer Højskole på HPU

Forskellige højskoler giver brede og berigende diskussioner

Det glæder naturligvis, Stig Skov Mortensen, der afholder kurset ”HPU har altid været tænkt som et uddannelsestilbud for alle, så jeg er glad for, at der hele tiden er nye højskoler, der sender lærere afsted.” Han kan også mærke, hvordan det giver noget ekstra, at der er flere forskellige højskoletyper repræsenteret, hvilket især viser sig i de mange indlagte diskussioner og drøftelser.

Det har HPU-deltager fra Viborg Idrætshøjskole, Daniel Hyldgaard også bidt mærke i, og han fremhæver, hvordan han netop ønskede at udvikle sin egen højskolelærerfaglighed samtidig med, at han har fået mulighed for at bringe det idrætsfaglige i spil.

”På en idrætshøjskole er man mere end ’bare’ en idrætslærer.”

Daniel Hyldgaard, højskolelærer på Viborg Idrætshøjskole og HPU-deltager

Vi kan også se en del højskoler, der tilmelder lærere enten hvert eller hvert andet år, og der fortæller Stig Skov Mortensen, hvordan han oplever, at det er med til at styrke den generelle pædagogiske refleksion og udvikling på højskolerne.

Det næste HPU-hold starter i efteråret 2020 med første modul den 7. - 11. september.

Der er stadig ledige pladser; både for lærere fra højskoler der har været med mange gange og dem, der aldrig har haft nogen lærere med.

For mere information og tilmelding kontakt: 

Stig Skov Mortensen, pædagogisk konsulent, tlf. 29867844 eller ssm@ffd.dk

Andreas Harbsmeier, udviklingschef, tlf. 29911522 eller ah@ffd.dk

Om HPU

Højskolepædagogisk Uddannelse (HPU) er et 1-årigt efteruddannelsestilbud til højskolelærere, der består af fem moduler af en uges varighed på forskellige højskoler - og et udviklingsprojekt på egen skole.

HPU er muligheden for lære om højskolens pædagogik samt at danne faglige og sociale netværk undervejs. Efter endt HPU-forløb er man berettiget til et månedligt tillæg.

Læs mere om HPU 

Læs flere historier om oplevelserne af HPU

Den dag højskolen tog røven på mig

HØJSKOLEPÆDAGOGIK ”Jeg hedder Joachim. Jeg er fotograf.” Sådan introducerede jeg mig for eleverne på min første arbejdsdag. Men det skulle vise sig at være løgn.

”HPU er den mest relevante efteruddannelse, jeg har taget”

HØJSKOLE FOR HØJSKOLELÆRERE. Efter fem moduler og besøg på fem forskellige højskoler i løbet af det seneste år har 14 højskolelærere nu gennemført Højskolepædagogiske Uddannelse og bidraget med aktuelle og spændende perspektiver på den højskolepædagogiske praksis.

"Det er meget berigende at blive skrevet ind i det store lærerkollegie"

16 højskolelærere har givet sig i kast med første del af årets HPU. Kristian Skov Ravn fra Vestjyllands Højskole fortæller, hvordan han oplevede at være afsted og få øje på den bevægelse, han er en del af.