Ny bog vil inspirere til en bedre offentlig samtale

Publiceret 27-11-2020
Kommunikation

I en ny bog ”Blev du klogere” undersøger journalist Cathrine Gyldensted potentialet i Frirumsdebatten – en debatform, der udfordrer de traditionelle rammer for politisk debat, og som har til formål at styrke den demokratiske samtale.

Hvor ofte bliver du egentlig klogere at af overvære en politisk debat? Og hvor vedkommende er den? De senere år er megen politisk debat blevet til konfliktunderholdning. Unge trækker sig fra den offentlige samtale, og mange kan ikke håndtere at være i konflikt. Men hvad nu hvis det var legitimt at udtrykke tvivl? Hvad nu hvis debattørerne blev tvunget til at sætte sig i modpartens sted? Hvad nu hvis det var okay, at vi ikke bliver enige? Og hvad hvis du som tilhører til en debat skulle bidrage med løsningsforslag?

I bogen ”Blev du klogere?” undersøger journalist Cathrine Gyldensted potentialet i Frirumsdebatten – en ny debatform, der udfordrer de traditionelle rammer for politisk debat, og som har til formål at styrke den demokratiske samtale mellem borgere og folkevalgte. I bogen møder du folkene fra de frie skoler, der står bag initiativet Frirummet, politikere og debattører, der har deltaget i en Frirumsdebat, samt nogle af de journalister, der er med til at sætte rammen for debatten i medierne.

Et kig ind i maskinrummet

”Blev du klogere?” giver dig et indblik i Frirumdebattens tre unikke runder – Fronter, Refleksioner og Intiativer – og den sætter ord på, hvorfor vi har brug for nye debat- og samtaleformater, der giver plads til tvivl, nuancer og anerkendelse af gode argumenter uden at gå på kompromis med uenigheden. Bogen giver også inspiration til, hvordan skoler, lærere og unge kan arbejde med debat og møder på nye og anderledes måder, der styrker den offentlige samtale.

 Forhåbningen er, at bogen kan inspirere til en bedre offentlig debat, hvor alle har mulighed for at blive klogere.

 ”Blev du klogere?” kan købes på webshoppen.

 

Om forfatteren

Cathrine Gyldensted er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (2000) samt Msc i Applied Positive Psychology fra University of Pennsylvania, USA (2011). Hun har siden 2011 været pionér og udvikler af konstruktiv journalistisk metode i samarbejde med mediehuse og journalist-uddannelser i Skandinavien, EU, Storbritannien, USA og i Afrika. I dette arbejde har hun publiceret en håndfuld forskningsartikler, som definerer og udforsker konstruktiv journalistik.

Hun er tidligere radiovært på P1 Debat samt Radio24Syv, nyhedsreporter på TV Avisen, undersøgende journalist på 21Søndag samt USA-journalist for DR Nyheder i årene 2007 til 2011.